Jak zainteresować media swoją firmą?

Kategoria: 
Jak zainteresować media swoją firmą?
Współpraca z mediami to doskonały sposób na budowanie wizerunku firmy i jej promocję – to dzięki mediom mamy szansę trafić z informacją o naszej działalności do szerokiego grona odbiorców, zainteresować nią inwestorów czy nawet wpływać na opinie konsumentów.

Media są niestety dość hermetycznym środowiskiem, rządzącym się swoimi prawami. Należy pamiętać, że jak każda inna branża kierują się potrzebami rynku. Dziennikarze szukają informacji atrakcyjnych dla ich czytelników, które zwiększają sprzedaż lub generują kolejne kliknięcia. Trudno więc w dzisiejszych czasach o przychylność dziennikarzy dla historii sukcesów małych przedsiębiorców. Narzekając na wszechobecną tabloidyzację mediów, musimy mieć na uwadze, że dziennikarze dostarczają swoim czytelnikom treści, na które jest popyt. Niekoniecznie świadczy to o złej woli dziennikarzy – ludzie po prostu częściej wolą słyszeć o sensacjach, porażkach, bankructwach i życiowych tragediach, a media dostosowują do potrzeb swoich czytelników zawartość i jakość komunikatów.

To jednak nie znaczy, że wszystko stracone. Media kierują się wciąż jeszcze w swojej działalności pewną misją – mają dostarczać czytelnikom rzetelnych informacji, kształtować ich opinie, tłumaczyć określone zjawiska, mechanizmy, procesy. Jeśli uda nam się zaprezentować przed dziennikarzem jako ekspert w danym temacie, np. modelowego wykorzystania funduszy europejskich na założenie własnej firmy czy zastosowania w lokalnych warunkach innowacyjnych, holenderskich technologii produkcji pieczywa – mamy szansę przebić się do mediów, a tym samym znacznie poszerzyć krąg osób zainteresowanych naszą działalnością.

W dobie kryzysu mediów drukowanych paradoksalnie łatwiej jest sprzedać temat dziennikarzom. Po pierwsze redakcje, tnąc koszty, redukują zatrudnienie, a dziennikarze, którzy wciąż mają pracę, gonią za newsem i nie mają czasu na merytoryczne pogłębienie tematu. Dostarczając im gotowy, atrakcyjny temat i nas samych w roli eksperta, oszczędzamy im znaczną część pracy nad artykułem.

Po drugie, w czasach tak ułatwionego, wszechobecnego i błyskawicznego dostępu do każdej informacji, dziennikarze muszą silić się na oryginalność. I tu znów szansa dla nas – wyjątkowe przedsięwzięcie, nietuzinkowa osobowość założyciela, niezwykła pasja, a to wszystko okraszone ciekawymi fotografiami (z prawem do ich wykorzystania przez dziennikarza). To znacząco zwiększa nasze szanse na zdobycie zainteresowania mediów.

I najważniejsze – nie oszukujmy się, że przy pierwszej próbie kontaktu z dziennikarzami, zyskamy szansę publikacji reportażu o naszej działalności w wysokonakładowym, ogólnopolskim magazynie. Oczywiście istnieje takie prawdopodobieństwo, natomiast na początek lepiej jest koncentrować swoją energię na budowaniu dobrych kontaktów z dziennikarzami małych, lokalnych lub branżowych redakcji niż uderzać od razu do największych koncernów medialnych. Artykuł w lokalnym tygodniku lub wywiad w regionalnej stacji radiowej przynieść nam mogą więcej korzyści niż wzmianka o naszej działalności w przekrojowym materiale publicystycznym o młodych przedsiębiorcach w Polsce.

I na koniec pamiętajmy, że interesująca wiadomość to taka, która dostarcza wiedzy o czymś nowym lub wyjątkowym. Aby zainteresować nią dziennikarzy, musisz dowieść, że sposób działalniai twojej firmy, produkt, który sprzedajesz, lub rozwiązania technologiczne, jakie wykorzystujesz, są wyjątkowe w skali lokalnej, branżowej, a nawet krajowej. Pokaż, czym wyróżnia się twoja firma na rynku! To, co nowe, niespotykane, oryginalne zwraca uwagę dziennikarzy. Niebagatelną rolę odgrywa też sposób, w jaki sprzedajesz newsa dziennikarzowi – tylko kreatywnie, wyraziście, ciekawie przygotowana informacja prasowa z chwytliwym tytułem może spowodować, że dziennikarz wybierze właśnie twoją wiadomość spośród setek innych, jakie wpływają codziennie na jego skrzynkę mailową.

Niebawem przedstawimy poradnik "Dobry press release wizytówka firmy"

Fot. Sxc.hu

Skomentuj artykuł