Co i jak pisać na WWW, by dobrze wypozycjonować stronę

Jak tworzyć teksty, by dobrze wypozycjonować stronę i zyskać sobie przychylność internautów
Prowadząc firmę w dzisiejszych czasach, możemy być pewni, że większa część naszej działalności przeniesie się do Internetu. Dla tych wszystkich, którzy mają tego świadomość, przygotowaliśmy cykl poradniczy opisujący różnorodne aspekty obecności firmy w sieci. Tym razem skupiamy się na tym, jak edytować teksty, by były przyjazne nie tylko internautom, lecz także sprzyjały wysokiemu pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google.

1. Internet to szybki dostęp do informacji. Co z tego wynika dla Ciebie? Pisz krótko!

Tekst, który wyświetla się na ekranie, jest słabiej przyswajalny przez oko człowieka niż tekst na papierze. Ten sam materiał w Internecie czyta się o 25 proc. wolniej niż na papierze. Dlatego też niechętnie czytamy w Internecie długie teksty. Mówi się, że dobry tekst to taki, którego już naprawdę nie da się skrócić. Ogromną większość świeżo napisanych tekstów zazwyczaj można skrócić co najmniej o połowę.

2. Nie każ czekać na informację!

Internauci (czyli my wszyscy) mają ograniczoną uwagę. Są przyzwyczajeni, że w trzech pierwszych słowach, a już na pewno w pierwszym zdaniu, dowiedzą się, czy to jest tekst, którego szukali. Pomyśl, jak sam(a) czytasz newsy na serwisach informacyjnych – jeśli tytuł i pierwsze zdania leadu Cię nie zainteresuje, nie wchodzisz w tekst. Nie marnujmy więc miejsca na wprowadzenia w stylu: „Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że…”

3. Nie zaburzaj płynności tekstu linkami

Porównaj dwa przykłady, które mogłyby znaleźć się na stronie firmy, która zbiera zamówienia przez Internet:

A.
Zamówienie należy złożyć (zobacz, jak składać zamówienie: www.jakskładaczamowienia.pl/porady/wnioski/node54.htm) najpóźniej 18 lutego 2013 roku.

B.
Zamówienie należy złożyć najpóźniej 18 lutego 2013 roku (zobacz, jak składać zamówienia).

W przykładzie A czytelność zdania jest zaburzona przez wtrącony link. W przykładzie B pokazano, jak wybrnąć z takiej sytuacji.

4. Kieruj internautów do dalszych informacji za pomocą linków.

Samodzielne odnalezienie innej informacji w zawiłej strukturze strony to bardzo irytująca czynność. Zamiast zmuszać internautów do błądzenia po Twojej stronie, np. w taki sposób:

Więcej informacji na ten temat naszych usług znajdziesz w dziale „O nas”, w zakładce „nasze usługi” w części „dla klientów”.

Podaj im po prostu link do dobrego miejsca:

Więcej informacji znajdziesz tutaj

Zmuszanie potencjalnych klientów do samodzielnej nawigacji może zniechęcić ich do Twojej strony i wepchnąć w ramiona konkurencji, która prowadzi ich za rękę.

5. Poza tym staraj się linkować za pomocą hiperłącza:

„na tej stronie znajdują się informacje o naszych usługach”
(czyli używając narzędzia „wstaw hiperłącze”)

a nie tak:

„na tej stronie znajdują się informacje o naszych usługach: http://www.mlodziez.org.pl/akcja-2/strefa-organizacji/akredytowane-organ...

Po pierwsze w ten sposób jest schludniej. Po drugie tekst opisujący link również jest informacją dla robotów Google’a o tym, co zawiera strona pod danym linkiem, co również może wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie Twoje strony.

6. Nie justuj tekstów!

Czytanie na monitorze (a tym bardziej na ekranie smartfona) jest trudne. Dlatego nie justuj tekstów, gdyż to:

  • daje jedynie złudzenie ładniejszego wyglądu
  • źle się wyświetla na ekranach smartfonów (tekst zawiera często dużo luk)
  • utrudnia orientację w dłuższych tekstach (internauta zgubi się, gdy tylko oderwie na chwilę wzrok), tzw. układ w chorągiewkę, czyli wyrównany do lewej (jak w tekście, który czytasz) ułatwia zapamiętanie, w którym miejscu skończyłeś czytać. Sprawdź sam(a) na sobie!

Staraj się nie pisać akapitów krótszych niż 3 wersy i dłuższych niż 5 wersów. Podział na takie akapity również ułatwia orientację w tekście, zwłaszcza dłuższym.

7. Nie podkreślaj zdań w celu ich wyróżnienia

Wychodźmy naprzeciw oczekiwaniom, a nie przeciwko nim. W Internecie automatycznie podkreślane są linki. Nie wprowadzaj w błąd, sugerując, że podkreślony tekst przeniesie internautę gdzieś indziej. Do wyróżniania używajmy pogrubienia i tylko pogrubienia. Zbyt dużo wyróżników nie ułatwia odnalezienia najważniejszej informacji.

79 proc. internautów przed czytaniem przegląda (skanuje tekst), skupiając się jedynie na śródtytułach i wyróżnieniach. Dlatego jeśli jakaś informacja jest szczególnie ważna, można, a nawet należy ją wyboldować. Co więcej, roboty Google’a traktują pogrubione słowa jako słowa kluczowe, a więc przy okazji pozycjonujesz swoją stronę.

8. Nie stosuj zbyt dużo wyróżników m.in. kolorowych czcionek ani kolorowego tła

W ogóle starajmy się nie przesadzać z edycją. Jeśli jakaś informacja jest szczególnie ważna, należy ją wyboldowąć, o czym mówiliśmy powyżej. Nie ma potrzeby dodatkowo podkreślać jej i pisać DUŻYMI LITERAMI albo DODATKOWO JESZCZE KURSYWĄ.

Coś takiego jest całkowicie niedopuszczalne, zresztą powyżej wyraźnie widać, że tak naprawdę nie wiadomo, która z informacji jest najważniejsza, gdyż zastosowano za dużo wyróżników, a to zaburza główny cel – komunikację.

9. Używaj nagłówków H1, H2 i H3

Staraj się, aby tytuły tekstów na Twojej stronie były zapisane nagłówkiem poziomu pierwszego (w HTML znacznik <h1>), podtytuły nagłówkiem poziomu drugiego (<h2>), a śródtytuły, których warto używać przy dłuższych tekstach – nagłówkiem poziomu trzeciego (<h3>). Staraj się również w każdy z tych nagłówków formułować tak, by zawierał słowa kluczowe. To ważne, ponieważ wpływa to na pozycjonowanie strony: roboty Google’a traktują tekst w nagłówkach jak słowa kluczowe i właśnie na te wyrażenia będą wyrzucać Twoją stronę wysoko w wynikach wyszukiwania.

10. Dodając zdjęcia, wpisuj ich opis w pole „alt”

Internauci tego nie zauważą, ale roboty Google’a z kolei nie zauważą zdjęcia – nie będą wiedziały, co na nim jest. To właśnie dla Google’a jest to pole. Dzięki temu wyszukiwarka dowie się, co jest na zdjęciu i będzie mogła dodać opis zdjęć na Twojej stronie do wyników wyszukiwania, a to – jak już się pewnie domyślasz – wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Twojej strony.

11. Edytuj tekst, korzystając z narzędzi Twojego CMS-a.

Jeśli tekst, który chcesz zamieścić na stronie, został wcześniej przygotowany w innym edytorze, np. w Wordzie, to pamiętaj, aby od nowa wyedytować go w CMS-ie. Co to oznacza? Oznacza to, że jeśli np. chcesz zrobić wypunktowanie, to użyj do tego narzędzi edycyjnych dostępnych w pasku zadań Twojego CMS-a, zamiast robić to ręcznie. Zobaczysz, że efekt wizualny jest dużo lepszy.

12. Rozwijaj swoją wiedzę!

Czytaj blogi eksperckie i zakup kultową dziś książkę na temat Web Usability autorstwa Steve’a Kruga, pt. „Nie każ mi myśleć”  (dostępna np. w sklepie internetowym jej polskiego wydawcy), a jej tytuł niech stanie się Twoim mottem. I nie chodzi bynajmniej o to, że Twoją stronę będą odwiedzać ludzie bezmyślni. Chodzi o to, że konkurencja w Internecie nauczyła Internautów, że pewne rzeczy działają intuicyjnie w taki, a nie inny sposób. Nie każ im za pośrednictwem Twojej strony uczyć się na nowo Internetu.

Fot.: Sxc.hu

Skomentuj artykuł