Kierowca, zawód z przyszłością?

Tagi: 
W prasie lokalnej i portalach internetowych wciąż pojawiają się oferty pracy dla kierowców - szczególnie samochodów ciężarowych. Branża transportowa jest jedną z najważniejszych gałęzi rynku, a kierowca z odpowiednimi kwalifikacjami to pracownik poszukiwany.

I mimo, że praca kierowcy nie należy do najłatwiejszych, młodzi ludzie (przede wszystkim mężczyźni) chętnie podejmują trud zdobycia uprawnień do prowadzenia ciężarówek. Kierowcy należą do grupy pracowników zarabiających naprawdę dobrze, wielu z nich po kilku latach jest w stanie odłożyć sporą sumkę pieniędzy i założyć własny biznes.

Zawód: KIEROWCA

W przypadku kierowców samochodów ciężarowych zdobycie odpowiednich kwalifikacji zawodowych nie jest wcale tak szybkie i łatwe, jak może się niektórym wydawać. Zdobycie odpowiedniej kategorii prawa jazdy to nie wszystko, często konieczne są jeszcze dodatkowe kursy, a to wszystko pochłania czas i pieniądze.

Prawo jazdy kategorii  B+E

Zgodnie z ustawą o ruchu drogowym, prawo jazdy kat. B uprawnia do prowadzenia pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Kategoria B prawa jazdy uprawnia także do prowadzenia pojazdów z przyczepą, z zastrzeżeniem:

  • dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy pojazdu, a sumaryczna masa pojazdu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony
  • pojazd o masie 3,5 tony ciągnie przyczepę lekką, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg, a sumaryczna masa pojazdu z przyczepą nie przekracza 4 250 kg

Do prowadzenia pojazdu o masie nieprzekraczającej 3,5 tony z przyczepą inną niż wymienione powyżej, konieczne jest  już posiadanie prawa jazdy kategorii BE (B+E).

Prawo jazdy kategorii  C i C+E

Prawo jazdy kat. C uprawnia do prowadzenia pojazdu samochodowego o masie przekraczającej 3,5 tony bez przyczepy.
Do kierowania pojazdem ciężarowym z przyczepą konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii CE (C+E).

Prawo jazdy kat. D

Kryterium wiekowe do przystąpienia do egzaminu państwowego na kategorię D wynosi 21 lat. Kurs można rozpocząć wcześniej tj. w wieku 20 lat i 9 miesięcy, jednak zaświadczenie o ukończeniu szkolenia kursant otrzyma dopiero po ukończeniu 21 lat. Warunkiem rozpoczęcia kursu na prawo jazdy kategorii D jest posiadanie prawa jazdy kat. B lub pozytywny wynik egzaminu państwowego na kat. C.

ADR  i HDS - to przyda się kierowcy

Kierowca ciężarówki powinien nie tylko posiadać umiejętność prowadzenia pojazdu i  posiadać uprawnienia umożliwiające mu legalne prowadzenie określonego rodzaju pojazdów. Do pracy w tym zawodzie konieczne jest też ukończenie  specjalnych kursów. Kurs ADR- na szkoleniu kierowcy zawodowi przygotowywani są do profesjonalnego oraz  bezpiecznego wykonywania przewozu drogowego materiałów niebezpiecznych (ADR), muszą wiedzieć w jaki sposób mają wykonywać swoją pracę  zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Warunkiem przystąpienia do kursu jest ukończone 21 lat. Początkowy kurs ADR przeznaczony jest dla kierowców, którzy po raz pierwszy ubiegają się o uprawnienia ADR do przewozu materiałów niebezpiecznych.

Doskonalący kurs ADR przeznaczony jest dla kierowców, którzy chcą przedłużyć posiadane uprawnienia ADR na kolejne 5 lat. Kierowca przedłużający swoje uprawnienia może przystąpić do kursu w ostatnim roku ważności zaświadczenia ADR.

Kurs HDS (Hydrauliczny Dźwig Samochodowy) to kurs teoretycznie i praktycznie przygotowuje do obsługi żurawi przeładunkowych. Szkolenie kończy się egzaminem teoretycznym oraz praktycznym, przeprowadzanym przed Inspektora Urzędu Dozoru Technicznego. Po zdanym egzaminie kursanci otrzymują zaświadczenie uprawniające do obsługi "Żurawi przeładunkowych HDS". Warunkiem konieczny przed rozpoczęciem kursu jest wiek 18 lat.

Ile to kosztuje?

Uzyskanie uprawnień umożliwiających pracę w zawodzie kierowcy nie jest tanie.

  • Kurs prawa jazdy kategorii B – około  1200 zł
  • Kurs prawa jazdy kategorii C – 2000 – 2500 zł + egzamin
  • Kurs prawa jazdy kategorii C+E – 2000 – 2500 zł + egzamin
  • Podstawowe badania lekarskie do kursów – 50 do 200 złotych dla każdego z kursów
  • Badania psychologiczne 150 – 400 złotych
  • Obowiązkowy kurs kwalifikacji wstępnej przyspieszonej (dla osób, które ukończyły 21 lat) – 3000 zł
  • Obowiązkowy kurs kwalifikacji wstępnej (dla osób w wieku 18 -21 lat) – 5000  - 5500 złotych
  • Koszt zdobycia uprawnień dla kategorii C+E to około 10 000 zł.

Ile może zarobić kierowca?

W Polsce średnie wynagrodzenie kierowcy na etacie  to około 2 500 zł netto. Wysokość pensji jest jednak ściśle związana ze specjalizacją. Z danych wynika, że najmniej zarabiają dostawcy- średnio 2 100 zł „na rękę”, kierowcy autobusów około 2 600 zł netto, na najwyższa pensję mogą liczyć kierowcy ciężarówki- średnio 2 650 zł netto. W przypadku kierowców ciężarówek stosowane są najczęściej dwa systemy płacowe: stały, miesięczny składający się zazwyczaj z podstawowej pensji i prowizji oraz uznaniowy przyznawany w zależności od ilości przejechanych kilometrów.

W pierwszym przypadku pensja składa się z podstawy- kierowca otrzymuje około 1500 zł + dodatki (co najmniej jednokrotność pensji). Przy dużej częstotliwości kursów kierowca może zarobić nawet 5 000- 7 000 zł miesięcznie na trasach krajowych i do 10 000 zł jeśli przewozi towary na trasach międzynarodowych.

Kierowca na swoim

Po kilku latach pracy na etacie kierowcy często myślą o założeniu własnej firmy. Praca w tym zawodzie jest dość wyczerpująca- kierowy większość czasu spędzają w trasie i w domu są tylko gościem. Zaoszczędzone pieniądze dają możliwość przejścia „na swoje”. Własna firma transportowa to marzenie wielu pracujących za kółkiem. Zakup samochodów i inne wydatki związane z założeniem własnej działalności to duży wysiłek finansowy, warto pomyśleć o jakiejś formie wsparcia. Uzyskanie dotacji w przypadku firm transportowych wygląda nieco inaczej w przypadku przedsiębiorstw działających w innych branżach.

„To, czy firma transportowa otrzyma dotację na swoje zaplecze i manufakturę uzależnione jest od ścisłych przepisów prawnych. Komisja Europejska wyklucza przekazywanie dotacji przedsiębiorstwom parającym się transportem, które są wpisane w PKD – Polską Kwalifikację Działalności. Obejmuje to stricte działalność transportową i przewóz ludzi”- czytamy w serwisie www.unijnedotacje.eu.

Firmy transportowe mają jednak inne możliwości, mogą się ubiegać o wsparcie z Programów Regionalnych. Najważniejsze jest to, aby właściwie napisały wniosek i odpowiednio go uargumentowały. Dotacje na zakup środków transportu oraz  renowację tych już poruszających się po drogach są jak najbardziej zasadne.

Źródła:  Dane GUS, www.strefabiznesu.pl, www.unijnedotacje.eu, www.careego.pl, informacje własne

Monika Szeczuk

Fot. Aprescindere, Stockfeeimages.com

Skomentuj artykuł