KROK 3: Biznesplan… bo w biznesie liczy się pieniądz

Kategoria: 
Tagi: 
Biuro Formy Ślubnej w budynku Collegium Mazovia, Foto: Sylwia Garucka-Tarkowska
Marzenie o własnej firmie można spełnić - i nie jest to wcale tak trudne, jak mogłoby się wydawać! O swojej przygodzie z biznesem opowiada właścicielka Formy Ślubnej Urszula Paczuska w cyklu "10 kroków do powstania firmy".

„Pieniądza nie należy gonić, trzeba wyjść mu naprzeciw”
Aristoteles Onassis

 

Wszystko masz poukładane w głowie, przed oczami widzisz swoją przyszłą firmę. Przyszedł czas, aby myśli przelać na papier. W tym celu musisz napisać biznesplan. Jest to bardzo ważne zadanie,niestety często ignorowane przez przyszłych przedsiębiorców. Wychodzą oni bowiem z założenia, że skoro wszystko dokładnie przemyśleli, to wiedzą, co robić. Tymczasem wcale nie jest to takie oczywiste. Ludzka pamięć jest zawodna, silna motywacja do działania z czasem słabnie, cele się rozmywają. W takich sytuacjach szczegółowo opisany biznesplan pomaga wrócić na właściwy tor. Przypomni ci kwestie, o których - w wirze wytężonej pracy - mogłeś  zapomnieć, wskaże cele które nie zostały dotąd zrealizowane. 

Pisząc biznesplan, jesteś zazwyczaj naładowany pozytywną energią, bije od ciebie entuzjazm, co przekłada się na zawartą w biznesplanie treść. Kiedy za jakiś czas sięgniesz ponownie po dokument, jest duża szansa na to, że doda ci on zapału do dalszego działania. I kwestia najważniejsza - napisanie biznesplanu zmusi cię do dokładnego oszacowania wydatków, które musisz ponieść, aby uruchomić firmę i utrzymać ją na rynku, oraz wpływów, które jesteś w stanie wygenerować. Biznesplan będzie ci również niezbędny przy ubieganiu się o środki unijne czy kredyt bankowy.

Co powinien zawierać dobrze napisany biznesplan? 

W pierwszej kolejności powinieneś skupić się na samym pomyśle. Opisać szczegółowo produkt lub usługę, z jaką chcesz wejść na rynek. Warto zwrócić uwagę na cechy wyróżniające twój produkt/usługę spośród tych ogólnie dostępnych na rynku (jakość, cena, szeroki asortyment, dobra dystrybucja itp.). Przedstaw mocne strony pomysłu, nie zapominając jednak o tych słabszych. W przypadku biznesplanu nie warto idealizować pomysłu. Utrudni ci to realną ocenę szans na powodzenie biznesu.

Elementem niezbędnym w biznesplanie jest dokładne scharakteryzowanie rynku. Powinieneś określić, do jakiej grupy społecznej kierujesz swój produkt/usługę. Kim są twoi potencjalni klienci i dlaczego mają korzystać z usług właśnie twojej firmy. Warto określić, jak duży jest rynek zbytu, czy ma mieć zasięg lokalny, regionalny, krajowy, a może międzynarodowy. Określ twój prawdopodobny udział w rynku, sprzedaż i dochodowość. Porównaj zakładaną przez ciebie cenę produktu/usługi, do tej, którą w chwili obecnej oferuje konkurencja. 

Zwróć szczególną uwagę na charakterystykę konkurencji, nawet jeśli w chwili obecnej na rynku, który cię interesuje, konkurencja jest niewielka lub nie ma jej wcale. Pamiętaj, że jeżeli twój biznes zacznie odnosić sukces, konkurencja pojawi się szybciej, niż się spodziewasz. Pod żadnym pozorem nie wolno ci jej lekceważyć.

W biznesplanie trzeba też określić strategię marketingową. Musisz wiedzieć, w jaki sposób będziesz informować klientów o swoim produkcie/usłudze. Wymień formy reklamy, które planujesz zastosować, określ budżet na kampanię reklamową. 

Uwieńczeniem twojej pracy nad biznesplanem niech będzie szkic struktury organizacyjnej. Spróbuj określić, jakich specjalistów potrzebujesz, jakie będą ich zadania i jaką wiedzę i umiejętności powinni posiadać. Struktura organizacyjna musi być logiczna, prosta i zrozumiała dla wszystkich zatrudnionych w twojej firmie pracowników.

Urszula Paczuska
właścicielka Centrum InFORMAcji Ślubnej

Zobacz także:
>>> Krok 1: Pomysł… bo bez niego ani rusz
>>> Krok 2: Koncepcja… bo diabeł tkwi w szczegółach

Przeczytaj: Biznesplan - to nie jest trudne

Foto: Sylwia Garucka-Tarkowska

Skomentuj artykuł